Hírek

Székfoglalás a Radnótiban

Idén nyáron, 35 év után felújítják a Radnóti Színház nézőterét, melyhez a nézők segítségét kérik: a székeket szimbolikusan meg lehet vásárolni.

Tovább

50 éves az Erzsébet körúti Madách Színház

1961. március 24-én nyílt meg a budapesti Erzsébet – akkor még Lenin – körúton a Madách Színház.

Tovább

Átadták a Bartók-Pásztory-díjakat

A MÁV Szimfonikus Zenekar, Szőnyi Olga operaénekes, Prunyi Ilona zongoraművész és Fekete Gyula zeneszerző vehette át pénteken a díjat.

Tovább

Rendezze be a londoni színt!

Feleslegessé vált Playmobil vagy Duplo figurákat vár a Nemzeti Színház.

Tovább

Stand-up Express: folytatása következik

Február végén, a Godot Dumaszínházban mutatkozott be a Stand-up Express, vagyis magyar színpadra érkezett a nemzetközi humor. A stand up comedy hazai története során először lépett fel egy estén, élőben magyar, horvát és brit humorista, kizárólag angol nyelven.

Tovább

Kritikák

A színház mint olyan

Az élet mint olyan

Woody Allen magyar hangja kikászálódik a paplan alól, és mellkasi fájdalmakra panaszkodik. Hipochondernek látszik. Pláne amikor azon kezd zsörtölődni, hogy felesége részvétlenül alszik mellette, és nyilván svájci sízésről álmodik.


Mérgében fölnyitja az ágyat, és az asszony legurul. Kezdődik az éjszakán át tartó házastársi párbaj. A világfájdalmas, narcisztikus lelkületű zsidó azonban nem New Yorkban szeretne megszabadulni nyomasztóan jelentéktelen életétől, s főképp hasonlóan ostoba feleségétől, hanem valahol Izraelben.

Az élet mint olyan című darabot Hanoch Levin, egykor politikai botrányokat kavaró, majd élete vége felé az örök emberi témákhoz megtérő izraeli drámaíró alkotta. Amúgy bárhol játszódhatna a világon, a zsidó kolorit, humor legfeljebb szókimondóbbá, karakteresebbé teszi a jelentéktelenségben eltöltött élet értelmetlensége fölötti tanakodást.

Háromszemélyes darab: a hol viccesen, hol tragikusan, hol kabarésan, hol mélyebb humorral huzakodó házaspárhoz a döntő pillanatban, amikor a férj már fölöltözve, bepakolt bőrönddel távozna, egy öreg szomszéd képében bekopogtat az igazi magányosság. Fordulat a küzdelemben a felismerés: a páros magány még mindig jobb. Az átmeneti idill persze hamar szétpukkad, ám a harc újabb menetét a férfi halála szakítja meg, bár még holtában is vitatkozik kicsit.

Parti Nagy Lajos magyar szövegével Hanoch Levin darabja igen széles spektrumot fog át. A kisemberi önsajnálat mélye és felülete, színe és viszszája egyaránt felvillan, a darab ennek megfelelően bravúrosan hullámzik, bohózati riposztok között olykor a lét igazi képtelensége csillan meg. Ilan Eldad rendezésében a Vígszínház Háziszínpadán a különféle rétegek szépen kidolgozva, ám egymástól némiképp elkülönülve szólalnak meg. Kern András Yona szerepében törökülésben hal meg, nem jön a segítség, hát dacosan megmerevedik. Arcára fagy ennek meg évtizedeken át eljátszott sok szerepének minden groteszk keserűsége. Kútvölgyi Erzsébet ostoba Levivája sokkal színesebb egyéniség, olykor felragyog, kilép a darabbeli éjszakából, és áttűnik valamely más lét- és színházi dimenzióba, leginkább ő ad filozófiai abszurdot a történethez. Rajhona Ádám Gunkel szerepében pontosan adagolja az éjszaka betolakodó aggastyán helyzet- és jellemkomikumához a biológiai lét szétfolyásának, szétmállásának fenyegető rettenetét.

Az előadásban markáns a mulattató vígjátéki hang, pontosan csattannak a fanyar poénok, már-már könnyfacsaró az érzelmes idill, sugárzó az abszurd látomás. Mindez együtt azonban inkább színházi bravúr, mintsem az élet kiismerhetetlen sokrétűségének megrázó képe.

Forrás: Népszabadság

 
Küldje el ismerősének
Impresszum : Levél nekünk : Jogi nyilatkozat : Médiaajánlat
2003-2014. A jegyvilag.hu kiadója a H-Bit Kft. © Minden jog fenntartva!